VAR NÖJD MED ALLT SOM LIVET GER.


.
DORIS
gick nyss in för att äta lite mat, efter det så drack hon vatten, sen gick hon ut igen. och la sig på altanen och bara njöt.
Och jag tänkte bara är det inte helt underbart att njuta. Att vara nöjd.
Njuta kan ha många betydelser, men när jag slog upp ordet så var det en betydelse som jag fastnade för. Njuta - att kunna glädja sig åt något. Vördnad, ära. Att var nöjd. Är det inte en härlig beskrivning.
Ni kanske redan visste allt vad det betydde. Men jag är inte så duktig på ords betydelse. Man vet på ett ungefär eftersom att man använder orden. Men det är ganska kul att slå upp de och förstå själva meningen med ordet. För alla ord är ju påkomna vid olika tillfällen. Så alla har ju sin egna betydelse och innerbörd. Oväsentligt kan vissa tycka. men rätt så intressant ändå när man har rätt inställning.
Njuta - att glädja sig åt något. Man värderar något. Man inser att det finns gott. Och man glädjer sig över det.
Och nu slog det mig. Kan man inte säga att det också är en beskrivning till ordet FRID. Som jag skrev om igår. Jag har inte vetat exakt vad det inbär med frid. men det är ju så. Man glädjer så åt något och blir nöjd och lugn. Och därmed lycklig i sig själv. Jag tycker det är ganska coolt att inse saker. Att lite då och då upptäcka nya synvinklar på saker och ting. Det är som att se det ur ett annat perspektiv och då kan det man tänkte innan vara den raka motsatsen. Underbart.
Vi borde njuta av livet. Jag borde njuta av det som livet ger. Oftare. Tänk som Baloo i Djungelboken. Han är väl ett enda stort exempel på en njutare. Precis som Min katt.
.
tack och hej leverpastej.
Stefan Feierbach – Var Nöjd Med Allt Som Livet Ger
.



Kommentarer
Postat av: Anonym

hej Cornelia du har så rätt, helt fantastiskt att läsa dina funderingar. krammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mormor

2010-08-07 @ 18:52:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0